Home>Žáci>Školní parlament

Školní parlament

Realizační tým

  • Koordinátorka: Mgr. Zuzana Kurková

Struktura školního parlamentu

  • Tvoří ho zástupci ze 3. - 9. třídy

Termíny schůzek

Každý týden v pátek od 7:30 hod.

Místo schůzek

  • počítačová učebna
  • sledujte nástěnku u šaten
     


1. Cíle školního parlamentu

  • Rozvoj vzájemné komunikace, posílení vztahů mezi žáky, učiteli, vedením a ostatními pracovníky školy
  • Spoluúčast žáků na organizaci školy
  • Umožnit členům parlamentu, vyjadřovat své názory, aktivně přistupovat k jejich řešení, vznášet náměty, návrhy a realizovat plánované akce
  • Zlepšení klimatu školy, zvýšení odpovědnosti a pocitu sounáležitosti se školou
  • Zlepšení komunikace a navázání partnerského vztahu, posílit důvěru ve schopnosti žáků
  • Žáci se učí znát povinnosti i práva a tato práva používat
  • Žáci se učí zodpovědnosti za svou práci a své úkoly
  • Rozvíjení občanských kompetencí žáka
  • Sblížení žáků prvního a druhého stupně
  • Zvýšená informovanost o škole i ve škole mezi žáky i učiteli

2. Z čeho vycházíme?

  • Školu vnímáme jako malou obec, kde je možno uplatňovat model demokracie v praktické rovině, a to především činností žákovského parlamentu.
  • Je mnohem efektivnější a pro žáky přínosnější demokracii zažívat, než se o ní jen teoreticky učit.

3. Co je vlastně školní parlament?

  • Realizuje vlastní projekty vedoucí ke změně klimatu školy.
  • Komunikuje s vedením školy a učiteli.
  • Přináší připomínky a náměty ze tříd, informuje třídy o dění ve škole (výměna informací mezi třídou a parlamentem skrze zvolené zástupce).
  • Interně pracuje na zlepšení dovedností členů parlamentu, aby byli schopnými zástupci tříd a efektivně plnili svoji roli v ŠP.
  • Interně prochází nezbytnými „parlamentními aktivitami“ jako jsou volby, rozdělení rolí, formulace pravidel, propagace činnosti, reflexe…..
  • Ovlivňuje dění ve škole.

4. Role koordinátora parlamentu

  • Spolupracuje s vedením školy (společné plány a cíle ŠP přínosné pro žáky i školu).
  • Vyjedná základní podmínky pro ŠP i pro sebe.
  • Společně s vedením školy osvětluje před učitelským sborem přínos ŠP.
  • Plánuje konkrétní, krátkodobější cíle pro činnost ŠP.
  • Učí žáky přebírat zodpovědnost za činnost ŠP.
  • Vede žáky v nezbytných parlamentních procesech (volby, tvorba pravidel ŠP, rozdělování rolí, reflexe činnosti…)
  • Trénuje žáky v základních parlamentních dovednostech (práce ve skupině, aktivní naslouchání, konstruktivní diskutování, asertivní a slušné chování a vystupování).
  • Učí se, jak lépe vést ŠP (školení DVPP).

5. Priorita

Propojení třídnických hodin s činností parlamentu.

6. Volby

  • 1. týden v září – příprava tříd na volby (třídní učitelé dle pokynu koordinátora)
  • 2. a 3. týden představení kandidátů + kandidátská řeč (TU, K)
  • 4. týden volby dvoukolový systém, třída vybírá 2 zástupce, volba proběhne ve všech třídách (TU dle pokynů K)

7. Pravomoci parlamentu

  • Vnitřní záležitosti školy, které žáci potřebují ovlivnit.
  • Vnější záležitosti školy (spolupráce s partnerskými školami, školními parlamenty, komunikace s městem a městským parlamentem …)
  • Mediální záležitosti (vysílání školního rozhlasu, propagace v mediích).
  • Řešení ekologické problematiky školy a okolí.
  • Možnost oficiálně jednat s vedením školy a vystupovat na poradách.

8. Realizační tým

  1. Koordinátor
    • Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny).
    • Vedení parlamentu (pravidla, role, informační štafeta, plán činností).
    • Pravidelné informování učitelského sboru, spolupráce s třídními učiteli.
  2. Vedení
    Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny). Spolupráce na propagaci parlamentu. Nastavení a podpora formálních podmínek a realizačního týmu. Podíl na volbách.
  3. Učitel
    Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny). Pomoc při vedení parlamentu. Propagace směrem k žákům a učitelům.

Partneři

thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb