1. Cíle školního parlamentu
- Rozvoj vzájemné komunikace, posílení vztahů mezi žáky, učiteli, vedením a ostatními pracovníky školy
- Spoluúčast žáků na organizaci školy
- Umožnit členům parlamentu, vyjadřovat své názory, aktivně přistupovat k jejich řešení, vznášet náměty, návrhy a realizovat plánované akce
- Zlepšení klimatu školy, zvýšení odpovědnosti a pocitu sounáležitosti se školou
- Zlepšení komunikace a navázání partnerského vztahu, posílit důvěru ve schopnosti žáků
- Žáci se učí znát povinnosti i práva a tato práva používat
- Žáci se učí zodpovědnosti za svou práci a své úkoly
- Rozvíjení občanských kompetencí žáka
- Sblížení žáků prvního a druhého stupně
- Zvýšená informovanost o škole i ve škole mezi žáky i učiteli
2. Z čeho vycházíme?
- Školu vnímáme jako malou obec, kde je možno uplatňovat model demokracie v praktické rovině, a to především činností žákovského parlamentu.
- Je mnohem efektivnější a pro žáky přínosnější demokracii zažívat, než se o ní jen teoreticky učit.
3. Co je vlastně školní parlament?
- Realizuje vlastní projekty vedoucí ke změně klimatu školy.
- Komunikuje s vedením školy a učiteli.
- Přináší připomínky a náměty ze tříd, informuje třídy o dění ve škole (výměna informací mezi třídou a parlamentem skrze zvolené zástupce).
- Interně pracuje na zlepšení dovedností členů parlamentu, aby byli schopnými zástupci tříd a efektivně plnili svoji roli v ŠP.
- Interně prochází nezbytnými „parlamentními aktivitami“ jako jsou volby, rozdělení rolí, formulace pravidel, propagace činnosti, reflexe…..
- Ovlivňuje dění ve škole.
4. Role koordinátora parlamentu
- Spolupracuje s vedením školy (společné plány a cíle ŠP přínosné pro žáky i školu).
- Vyjedná základní podmínky pro ŠP i pro sebe.
- Společně s vedením školy osvětluje před učitelským sborem přínos ŠP.
- Plánuje konkrétní, krátkodobější cíle pro činnost ŠP.
- Učí žáky přebírat zodpovědnost za činnost ŠP.
- Vede žáky v nezbytných parlamentních procesech (volby, tvorba pravidel ŠP, rozdělování rolí, reflexe činnosti…)
- Trénuje žáky v základních parlamentních dovednostech (práce ve skupině, aktivní naslouchání, konstruktivní diskutování, asertivní a slušné chování a vystupování).
- Učí se, jak lépe vést ŠP (školení DVPP).
5. Priorita
Propojení třídnických hodin s činností parlamentu.
6. Volby
- 1. týden v září – příprava tříd na volby (třídní učitelé dle pokynu koordinátora)
- 2. a 3. týden představení kandidátů + kandidátská řeč (TU, K)
- 4. týden volby dvoukolový systém, třída vybírá 2 zástupce, volba proběhne ve všech třídách (TU dle pokynů K)
7. Pravomoci parlamentu
- Vnitřní záležitosti školy, které žáci potřebují ovlivnit.
- Vnější záležitosti školy (spolupráce s partnerskými školami, školními parlamenty, komunikace s městem a městským parlamentem …)
- Mediální záležitosti (vysílání školního rozhlasu, propagace v mediích).
- Řešení ekologické problematiky školy a okolí.
- Možnost oficiálně jednat s vedením školy a vystupovat na poradách.
8. Realizační tým
- Koordinátor
- Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny).
- Vedení parlamentu (pravidla, role, informační štafeta, plán činností).
- Pravidelné informování učitelského sboru, spolupráce s třídními učiteli.
- Vedení
Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny). Spolupráce na propagaci parlamentu. Nastavení a podpora formálních podmínek a realizačního týmu. Podíl na volbách.
- Učitel
Příprava školení pro pedagogy (proč parlament, parlamenťák, volby, třídnické hodiny). Pomoc při vedení parlamentu. Propagace směrem k žákům a učitelům.