Home>Škola>Školní poradenské pracoviště
Na 5. ZŠ dlouhodobě funguje úplné školní poradenské pracoviště, složené ze školního psychologa, výchovného poradce a metodika prevence; nově je rozšířené o sociálního pedagoga. ŠPP jako takové se podílí na péči o psychosociální potřeby žáků, jejich zákonných zástupců, třídních kolektivů i pedagogického sboru. Nedílnou součástí poskytování podpory a pomoci v procesu vzdělávání jsou na naší škole asistenti pedagoga a školní asistenti.
Školní poradenské pracoviště poskytuje služby v oblasti výchovných, výukových a vztahových problémů, kariérového poradenství, podpůrných opatření u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a u dětí nadaných (ve smyslu vyhlášky 27/2016 Sb.), sociálně patologických jevů a další aktivity. Veškerá činnost pracovníků ŠPP se řídí vyhláškou 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a jejími dalšími změnami v platném znění. Služby jsou poskytovány bezplatně.
VÝCHOVNÁ PORADKYNĚ
Výchovná poradkyně poskytuje služby ve třech základních oblastech: kariérové poradenství, speciální vzdělávací potřeby žáků, případné problémy všech žáků školy (především výchovné a výukové).
V 9. ročníku – se v předmětu pracovní činnosti zaměřujeme na profil absolventa, pomáháme s vhodným výběrem školy, a to nejen konzultacemi s žáky, ale i jejich zákonnými zástupci.
Navštívíme EdukArt. Každý žák 9. ročníku obdrží „Katalog středních škol a učilišť Středočeského kraje“, který by měl být též pomocníkem při výběru dalšího studia nejen pro žáky, ale i pro rodiče.
Nedílnou součástí jsou „Dny otevřených dveří“ na středních školách a učilištích, exkurze, pohovory na Úřadu práce v Mladé Boleslavi a besedy o možném pracovním uplatnění po studiu. Vítáme i zástupce středních škol a učilišť přímo ve škole.
a) Pomoc žákům se SPU a SPCH formou pravidelných konzultací, které vede na 1. stupni p. uč. Mgr. Miroslava Cindrová na 2. st. p. uč. Mgr. Alena Ludvíková, sestavení IVP, na jehož plnění se podílí nejen škola, ale i rodina
b) Možnost IVP žákům nadaným – např. absolvování vyučovací hodiny ve vyšším ročníku, individuální práce v hodině
c) Řešení kázeňských problémů ve skupinách, u jednotlivců, vrstevnických vztahů, ale i problémů s dospělými, osobních problémů žáků apod.
d) V závažnějších případech svoláváme „Výchovné komise“, které jsou vedeny s žákem, rodiči a případně dle závažnosti se zástupci OSPOD.
e) Snažíme se pomáhat i rodičům, kteří mají výchovné problémy se svými ratolestmi, případně jim doporučit další odborná pracoviště, od loňského školního roku sestavujeme pro žáky s výchovnými problémy „Individuální výchovný plán“.
METODIK PREVENCE
Metodička prevence a sociální pedagožka plní na škole důležitou funkci v oblasti prevence rizikového chování a intervence v již v nastalých situacích. Úzce spolupracuje s VP i ŠP.
Školní psycholožka
Školní psycholožka poskytuje konzultace celé školní komunitě (žáci, zákonní zástupci, pedagogický sbor), a to s cílem zajistit optimální podmínky pro výuku a psychosociální pohodu. Za tímto účelem realizuje dle potřeb školy veškeré standardní činnosti, včetně účasti na vyučovacích a třídnických hodinách, preventivních programech apod.
- práce se školní třídou (prevence, intervence, diagnostika klimatu)
- poradenské služby v případě zájmu žáka, zákonného zástupce, pedagogického pracovníka školy
- kontrola a poskytování podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- konzultace pro žáky či zákonné zástupce v případě výchovných, vzdělávacích či vztahových obtíží, nasměrování na další odborníky
- komunikace se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi
- poskytování krizové intervence žákům či třídě
- diagnostika kognitivních a osobnostních charakteristik žáka (včetně diagnostiky v rámci kariérového poradenství)
- dlouhodobé (terapeutické) vedení žáka či rodiny
O nadstandardní služby musí zákonní zástupci žáka požádat (individuální informovaný souhlas).
Sdělené informace tedy nejsou poskytovány třetím stranám. Školní psycholožka se řídí Etickým kodexem školních psychologů.